Raznolikost, identiteta in pomen empatije v izobraževanju
V okviru Erasmus izmenjave v Palermu smo bili pedagoški delavci deležni priložnosti raziskovati in spoznavati raznolikost na vseh ravneh – kulturni, jezikovni, osebni in izobraževalni. Program izobraževanja je ponudil nove vidike pedagoškega dela v kulturno raznolikih učilnicah, ki jih lahko uporabimo učitelji pri svojem poučevanju.
Predpostavka, na kateri je slonelo izobraževanje, je bilo spoznanje, da moramo učitelji ustvarjati okolje, ki spoštuje vse identitete in omogoča, da se učenci počutijo sprejete in razumljene. Spraševali smo se, kako raznolikost vključiti v učilnico, da bi ustvarili prostor za vse učence.
Med izmenjavo smo se poglobili v koncept stereotipov in na njihov vpliv na učence. Stereotipi pogosto vodijo do predsodkov, ki lahko povzročijo diskriminacijo in ustvarijo ovire v učilnici. Še posebej nevarna je samoizpolnjujoča se prerokba – učenci pogosto izpolnijo pričakovanja, ki jih imajo učitelji ali družba, tudi če so ta pričakovanja negativna. Ključna naloga učitelja je prepoznati te mehanizme in jih razgraditi z ozaveščanjem ter aktivnim delom na odnosih.
Pri tem smo poudarjali nevarnosti »edine zgodbe«. Gre za to, da ljudje pogosto presojamo druge na podlagi poenostavljenih predstav o njihovi kulturi ali ozadju. Na delavnicah pa smo se učili, kako se temu zoperstavljati s spodbujanjem pripovedovanja osebnih zgodb. V razredu lahko učitelji spodbuja učence, da delijo svoje zgodbe, saj to povečuje občutek pripadnosti in razbija predsodke med njimi.
Za učence ni dovolj, da so v razredu fizično prisotni – razviti morajo občutek pripadnosti. Med izmenjavo smo se pedagoški delavci naučili, kako pomembno je, da vsak učenec čuti, da njegov prispevek šteje. Da lahko to dosežemo, moramo v naših učilnicah začeti uporabljati drugačne metode: interaktivne učne strategije in sodelovalne učne metode, kot so metoda snežne kepe, metoda sestavljanke, world café metoda, vrtiljak vprašanj in podobne.
Udeležba na izobraževanju nam je dala novo znanje in izkušnje, kako poučevati v večkulturnem okolju ter spodbujati povezanost, empatijo in aktivno sodelovanje.
Udeleženki: mag. Anita Knez ter Petra Dekleva